Wednesday, May 20, 2009

Siri 4 (Manhaj Ahli Sunnah Menghadapi Ahli Bidaah)


MAUQIF AHLI SUNNAH WAL JAMAAH MIN AHLIL AHWA’ WAL BID’AH
(MANHAJ AHLI SUNNAH MENGHADAPI AHLI BID’AH)

Sesungguhnya jalan-jalan kesesatan tidak akan memberi kita kejayaan di dunia dan begitu juga kejayaan di akhirat. Kemewahan, kemajuan yang dikecapi dari jalan kesesatan itu bukan kejayaan tetapi adalah laknat Allah samalah seperti yang dikecapi oleh orang kafir yang akhirnya orang yang sesat terus yakin dengan kesesatan yang dilakukannya sehingga ke akhir hayatnya ia tidak bertaubat dan mati dalam kesesatan yang ia yakini sebagai hasanah (baik). Firman Allah : An.Nisaa’: 115 [4:115]

وَمَنْ يُشَاقِقِ الرَّسُوْلَ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُ الْهُدَى وَيَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيْلِ الْمُؤْمِنِيْنَ نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَآءَتْ مَصِيْرًا
“Dan barangsiapa yang menentang Rasul sesudah jelas petunjuk baginya dan mengikut jalan yang bukan jalan-jalan orang-orang beriman (mukmin), Kami biarkan ia berleluasa terhadap kesesatan yang telah dikuasainya itu dan Kami masukkan ia ke dalam Jahanam dan Jahanam itu seburuk-buruk tempat kembali”.

Jadi tak perlu kita hairan bila ahli bid’ah ini, yang ada bid’ahnya sekadar maksiat, yang ada bid’ah sampai kepada kufur iaitu rosak imannya, ada pula bid’ahnya yang sampai musyrik iaitu sampai terkeluar dari jalan tauhid lalu sampai kepada jalan kekafiran, tetapi mereka berjaya di dalam kehidupan mereka, menjadi ulama yang terkenal, hebat penampilan mereka dengan cara hidup mewah dan berpangkat. Itu semua tidak menjamin
kebenaran, bukanlah tanda mereka berada di atas jalan yang benar نُوَلِّهِ مَا تَوَلَّى
‘Kami biarkan ia berleluasa terhadap kesesatan’ maka mereka orang orang yang sesat boleh memiliki semua itu - nama, pangkat, kekayaan dan berbagai bagai lagi hiasan dunia, tetapi وَنُصْلِهِ جَهَنَّمَ وَسَآءَتْ مَصِيْرًا ‘dan Kami masukkan ia ke dalam Jahanam dan Jahanam itu seburuk buruk tempat kembali’ bagi orang yang sesat ini, di akhirat nanti adalah Neraka yang di mana itulah seburuk tempat bagi mereka orang yang sesat itu kembali.

Bagaimanakah caranya dikatakan menentang Rasul itu ?
Apabila apa yang disunnahkan oleh Rasulullah saw. kita tinggalkan, kita lakukan sewenang wenangnya, kita adakan rekaan kita yang kemudiannya kita sendiri hukumkan sebagai sunat. Contoh yang terang ialah : Bila matinya seorang Islam, Rasulullah saw. bersabda :

عَنْ عَبْدِ الله بن جَعْفَرٍ قَالَ: لَمَّا جَاءَ نَعْيُ جَعْفَرٍ – حِيْنَ قُتِلَ – قَالَ رَسُوْلُ الله ص: اِصْنَعُوْا لاَلِ جَعْفَرٍ طَعَامًا فَقَدْ اَتَاهُمْ مَا يَشْغَلُهُمْ
Dari Abdullah bin Jafar, ia berkata : Di kala datang khabar kematian Ja’far - dikala terbunuh, Rasulullah saw. bersabda : “Buatkanlah makanan bagi keluarga Ja’far kerana telah menimpa mereka sesuatu yang mendukakan mereka.”
H.R. oleh Ahmad, Abu Daud, Turmidzi, Ibnu Majah, Syafei dan Thabaranie.

Iaitu dari hadits ini kita disuruh membuat makanan untuk keluarga si mati dan bukannya keluarga si mati membuat jamuan untuk orang ramai. Perkara ini di zaman sekarang berlaku secara berlawanan, di mana keluarga si mati terpaksa membelanjakan wang yang ada dan kadang kadang membelanjakan wang yang disedekah yang sepatutnya dimiliki oleh anak anak peninggalan si mati (anak yatim) tetapi sebaliknya wang ini dibelanjakan untuk membuat jamuan menjamu tetamu dan kenduri arwah. Hukum perbuatan ini adalah haram dan inilah perlakuan yang dinamakan bid’ah serta terang terang berlawanan dengan sunnah Rasulullah saw. Dan inilah yang kita katakan menentang Rasulullah saw.
Firman Allah : Q.S. Al-Ahzab:36 [33 : 36]

وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلا مُؤْمِنَةٍ اِذَا قَضَى اللهُ وَرَسُوْلُهُ اَمْرًا اَنْ يَكُوْنَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ اَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللهَ وَرَسُوْلَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلالاً مُبِيْنًا
“Tidak sepatutnya bagi lelaki yang beriman dan perempun yang beriman apabila Allah dan Rasul-Nya memutuskan sesuatu urusan, mereka memilih urusan mereka sendiri. Dan sesiapa yang mendurhakai Allah dan Rasul-Nya, maka ia telah sesat (dalam) kesesatan yang nyata.”

Tidak boleh kita mengambil jalan atau pilihan kita sendiri di atas sesuatu hal dalam urusan agama yang kemudiannya meninggalkan ketetapan yang telah jelas dan terang dari Rasululah saw. Ada dalam hal kenduri arwah ini mereka beralasankan bahawa “Ini adat turun temurun, budaya kita dari warisan tok nenek kita, mana boleh kita tinggalkan!”, golongan ini berpegang dengan cogan kata “syara’ kita junjung adat kita pelihara, baru selamat”. Inilah sebenarnya jalan jalan jahiliah, iaitu jalan sebelum Islam yang kemudiannya apabila datangnya petunjuk Islam kepada kita sepatutnya kita tinggalkan fahaman yang demikian. Islam bukan agama tok nenek, Islam bukan agama adat, tetapi Islam itu adalah agama Allah dan telah jelas larangan dan suruhannya dan tak perlu kepada sebarang perubahan atau tambahan. Orang yang beranggapan bila menjadi Islam amalan tuk nenek mereka juga boleh dicampur aduk di dalam Islam itu adalah orang yang berpegang dengan manhaj yang sesat bukannya manhaj As-Sunnah. Firman Allah : Al-Baqarah:170 [2:170]

وَاِذَا قِيْلَ لَهُمُ اتَّبِعُوْا مَا اَنْزَلَ اللهُ قَالُوْا بَلْ نَتَّبِعُ مَا اَلْفَيْنَا عَلَيْهِ ءَابَاءَنَا اَوَلَوْ كَانَ ءَابَاؤُهُمْ لا يَعْقِلُوْنَ شَيْئًا وَلا يَهْتَدُوْنَ
“Dan apabila dikatakan kepada mereka: Ikutlah apa yang telah diturunkan Allah, mereka menjawab: [Tidak] tetapi kami hanya mengikut apa yang kami dapati dari bapa-bapa kami. Walaupun bapa-bapa mereka tidak memikirkan suatu apapun dan tidak mendapat petunjuk”.

Hadirin sesungguhnya berkumpul di rumah si mati dan makan di dalamnya dengan kenduri pada hari pertama kematian, kemudiannya diikuti dengan kenduri tujuh hari, empat puluh hari, seratus hari, semua itu berasal dari agama Hindu, Buddha dan kalau ke Indonesia orang Kristian di sana ada yang melakukannya, semua itu tidak berdasarkan Al-Quran dan Sunnah Rasul melainkan ikutan dari jalan yang sesat. Kita dengar pendapat dari Jabir bin Abdullah Al-Bajali yang sanadnya dari riwayat yang sahih, berbunyi :

كُنَّا نَعُدُّ الاِجْتِمَاعَ اِلَى اَهْلِ الْمَيِّتِ وَصَنْعَهُمُ الطَّعَامَ بَعْدَ دَفْنِهِ مِنَ النِّيَاحَةِ
“Adalah kami menganggap bahawa berkumpul kumpul di rumah ahli mayat dan mereka membuat makanan sesudah di tanam mayat itu, sebahagian dari meratap.”
Riwayat sahih oleh Ahmad dan Ibnu Majah

Penjelasan yang dapat kita ambil faham daripada pernyataan di atas bahawa pandangan sahabat dan Tabi’ien tentang kenduri di rumah keluarga (ahli) mayat itu dianggap sebagai meratap. Dari kitab Mughni Ibnu Qudamah :

رُوِيَ اَنَّ جَرِيْرًا وَفَدَ عَلَى عُمَرَ فَقَالَ: هَلْ يُنَاحُ عَلَى مَيِّتِكُمْ؟ قَالَ: لاَ. قَالَ: وَهَلْ يَجْتَمِعُوْنَ عِنْدَ اَهْلِ الْمَيِّتِ وَيَجْعَلُوْنَ الطَّعَامَ ؟ قَالَ: نَعَمْ. قَالَ: ذَلِكَ النَّوْحُ
Telah diriwayatkan bahawa Jarier pernah datang kepada Umar, lalu Umar bertanya : “Adakah diratapkan atas mayat di kaum kamu ?” Menjawab dia : “Tidak !” Lalu (Umar) bertanya pula : “Adakah orang orang berkumpul di rumah ahli mayat dan membuat makanan ? Menjawab dia (Jarier) : “Ya”. Maka berkata Umar : “Yang demikian itu ratapan.” Mughni Ibnu Qudamah.

Dan ratapan ke atas mayat ini adalah dilarang oleh Islam, termasuklah dalam ratapan itu adalah mengadakan jamuan atau di tempat kita, dikenali sebagai kenduri arwah di mana kita berkumpul dan makan makan di rumah ahli mayat. Sabda Rasulullah saw.:

عَنِ ابْنِ عُمَرَ عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ: الْمَيِّتُ يُعَذَّبُ فِيْ قَبْرِهِ بِمَا نِيْحَ عَلَيْهِ
Dari Ibnu Umar dari Nabi saw. sabdanya : “Mayat itu diadzab di kuburnya dengan sebab diratapi atasnya.” Hadits sahih Muttafaq‘alaih

Maka menurut Sunnah Rasulullah saw. hendaklah ahli mayat itu diberi makan, bukan mereka yang memberi makan kepada orang ramai. Oleh itu bila berlaku kematian di kampung kita, hendaklah kita yang bukan ahli mayat ini membuat masakan / makanan dan panggil ahli mayat ke rumah kita dan jamu mereka, itulah yang dinamakan Sunnah Rasul. Janganlah berkumpul lalu membuat jamuan di rumah ahli mayat kerana semuanya itu adalah perbuatan yang haram, terlarang di dalam Islam, itulah yang dinamakan bid’ah dhalalah (sesat). Jika di kampung kita telah tiada orang yang melakukan seperti mana sunnah yang ditunjukkan oleh Rasulullah saw., maka hendaklah kita hidupkan kembali sunnah tersebut iaitu kita jemput ahli mayat makan di rumah kita bila ada kematian. Ini kita lakukan kerana menurut Sunnah Rasul dan sebagai tentangan kepada perbuatan bid’ah yang telah ternyata sesat dan cuba menyesatkan umat Islam. Perbuatan inilah yang dikatakan oleh Rasulullah saw. :

مَنْ اَحْيَا سُنَّةً مِنْ سُنَّتِيْ فَعَمِلَ بِهَا النَّاسُ كَانَ لَهُ مِثْلُ اَجْرِ مَنْ عَمِلَ بِهَا لاَ يَنْقُصُ مِنْ اُجُورِهِمْ شَيْئًا وَمَنِ ابْتَدَعَ بِدْعَةً فَعَمِلَ بِهَا كَانَ عَلَيْهِ اَوزَارُ مَنْ عَمِلَ بِهَا لاَ يَنْقُصُ مِنْ اَوزَارٍ مَنْ عَمِلَ بِهَا شَيْئًا
Barangsiapa yang menghidupkan sunnah dari sunnahku kemudian manusia mengamalkannya, maka dia mendapat pahala seperti orang yang mengamalkan sunnah tersebut tanpa mengurangi pahala mereka sedikit pun. Dan barangsiapa yang mengadakan suatu bid’ah kemudian dikerjakan (bid’ah itu) maka dia mendapat dosa yang mengamalkan bid’ah tersebut tanpa mengurangi sedikitpun dosa orang yang mengamalkan bid’ah itu. Riwayat Ibnu Majah

Iaitu di kala Sunnah yang benar telah ditinggalkan diganti dengan amalan bid’ah kenduri arwah, satu perbuatan sesat lagi mungkar sehingga ada yang mengambil harta anak yatim tanpa hak lalu dibelanjakan untuk alasan kenduri arwah, maka salah satu tentangan yang perlu kita lakukan ialah kita hidupkan kembali Sunnah Rasul dengan mengajak keluarga si mati ke rumah kita dan jamulah mereka dengan makanan dan minuman, kita adakan jamuan untuk mereka kerana mereka di dalam kedukaan dan inilah jalan yang benar yang sepatutnya kita lakukan bila ada kematian di kalangan umat Islam.

Hadirin, walaupun apa cabaran yang akan kita hadapi, tetap kita tidak boleh berganjak dari jalan Allah. Iaitu kita tetap dan mesti mempertahankan Al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw., sebagaimana sabdanya :

عَنِ ابْنِ مَسْعُوْدٍ قَالَ : قَالَ رسول الله : عَلَيْكُمْ بِالصِّدْقِ فَاِنَّ الصِّدْقَ يَهْدِيْ اِلَى الْبِرِّ وَاِنَّ الْبِرَّ يَهْدِيْ اِلَى الْجَنَّةِ وَمَا يَزَالُ الرَّجُلُ يَصْدُقُ وَيَتَحَرَّى الصِّدْقَ حَتَّى يُكْتَبَ عِنْدَ اللهِ صِدِّيْقًا وَاِيَّاكُمْ وَالْكَذِبَ فَاِنَّ الْكَذِبَ يَهْدِيْ اِلَى الْفُجُوْرِ وَاِنَّ الْفُجُوْرَ يَهْدِيْ اِلَى النَّارِ وَمَا يَزَالُ الرَّجُلُ يَكْذِبُ وَيَتَحَرَّى الْكَذِبَ حَتَّى يُكْتَبَ عِنْدَ اللهِ كَذَّابًا
“Hendaklah kamu berpegang kepada kebenaran kerana sesungguhnya kebenaran itu memimpin kepada kebaktian dan kebaktian itu membawa ke Syurga, dan tetap seorang yang benar dan memilih kebenaran hingga dia di tulis di sisi Allah sebagai orang yang benar, dan hendaklah kamu jauhi kedustaan, sesungguhnya kedustaan itu memimpin kepada kedurhakaan dan kedurhakaan membawa ke Neraka, dan seorang tetap berdusta dan memilih kedustaan hingga tertulis di sisi Allah sebagai pendusta.” Muttafaq‘alaihi.

Mengatakan bid’ah dalam agama sebagai hasanah (baik) atau sunnat adalah satu pendustaan, kerana telah jelas Rasulullah saw. bersabda كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ ‘setiap bid’ah itu sesat’. Maka kita menyeru kepada pelaku bid’ah supaya meninggalkan perbuatan yang demikian dan lakukan/amalkanlah sekian banyak Sunnah Rasul yang telah di tinggalkan untuk kita, sebagai umat Islam. Renungkanlah sepotong firman Allah:
أَفَتُؤْمِنُوْنَ بِبَعْضِ الْكِتَابِ وَتَكْفُرُوْنَ بِبَعْضٍ فَمَا جَزَآءُ مَنْ يَفْعَلُ ذَلِكَ مِنْكُمْ اِلاَّ خِزْيٌ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يُرَدُّوْنَ اِلَى اَشَدِّ الْعَذَابِ وَمَا اللهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُوْنَ
Apakah kamu beriman pada sebahagian kitab dan ingkar pada sebahagian (lainnya)? Maka tiadalah balasan bagi yang melakukan sedemikian di kalangan kamu melainkan kehinaan dalam kehidupan dunia dan pada hari kiamat, dicampakkan mereka ke dalam sepedih-pedih siksaan dan Allah tidak sekali-kali lalai dari apa yang kamu kerjakan
Al-Baqarah ayat 85 [2:85]

Siri 3


MAUQIF AHLI SUNNAH WAL JAMAAH MIN AHLI AHWA’ WAL BID’AH

Kita telah bincangkan erti ahli As-Sunnah, iaitu orang orang menurut jalan salafus soleh atau untuk lebih jelas lagi orang orang yang menurut jalan yang telah di bawa oleh Rasulullah saw. iaitu berpegang dengan petunjuk dari Al-Quran dan Sunnah Rasul serta Sunnah Khalifahnya yang terpimpin. Orang orang yang berpegang dengan jalan ini juga di kenali sebagai Ahli Sunnah Wal Jamaah berdasarkan sabda Rasulullah saw. yang berbunyi :

عَلَيْكُمْ بِسُنَّتِيْ وَسُنَّةِ الْخُلَفَاءِ الرَّاشِدِيْنَ الْمَهْدِيِيْنَ تَمَسَّكُوْا بِهَا وَعَضُّوْا عَلَيْهَا بِالنَّوَاجِذِ
“Hendaklah kamu mengikuti jalan atau caraku dan jalan khalifahku yang benar yang mendapat petunjuk, berpeganglah dengannya dan gigitlah dengan geraham kamu.”
Hadits shahih Sunan Abi Daud.

Hadits itu menjelaskan tentang makna Al-Sunnah ialah sebagai cara/jalan/peninggalan Rasulullah saw. dan jalan para sahabatnya yang terpimpin yang bertepatan dengan Al-Quran dan Sunnah Rasul.

Maka di tanya kepada Rasulullah saw.: ‘Apakah itu Al-Jamaah ?’ Lalu di jawab oleh Rasulullah saw.: ‘Apa yang aku dan sahabatku berada di atasnya.’ Penjelasan ini di terangkan dalam sebuah hadits yang berbunyi :

سَتَفْتَرِقُ اُمَّتِيْ عَلَى ثَلاَثٍ وَسَبْعُوْنَ فِرْقَةً النَّاجِيَةُ مِنْهَا وَاحِدَةٌ وَالْبَاقُوْنَ هَلَكِي. قِيْل:َ وَمَنْ النَّاجِيَةُ؟ قَالَ: اَهْلُ السُّنَّةِ وَالْجَمَاعَةُ. قِيْلَ: وَمَا الْجَمَاعَةُ؟ قَالَ: مَا اَنَا عَلَيْهِ وَاَصْحَابِيْ
“Umatku akan berpecah kepada tujuh puluh tiga golongan, yang selamat satu sahaja, yang bakinya binasa. “Beliau di tanya : Siapakah yang selamat ? Beliau bersabda : Ahli Al-Sunnah Wal-Jamaah. Beliau di tanya : Apa itu Al-Jamaah ? Beliau bersabda : Apa yang aku dan sahabatku berada di atasnya.”
Hadits shahih Sunan At-Tirmidzi.

Sesungguhnya telah terang dan jelas bahawa selain dari jalan Al-Sunnah Wal-Jamaah iaitu contoh/jalan yang di tinggalkan oleh Rasulullah saw. dan jalan di mana beliau dan para sahabat berada di atasnya, selain dari jalan itu adalah jalan yang sesat, jalan ke neraka tak kira apa alasannya, apabila hujah itu bukan hujah atau dalil dari Al-Quran dan Sunnah Rasulullah saw. maka ianya tertolak. Sabda Rasulullah saw.:

مَنْ اَحْدَثَ فِيْ اَمْرِنَا هَذَا مَا لَيْسَ مِنْهُ فَهُوَ رَدٌّ
“Sesiapa yang mengadakan sesuatu yang baru dalam urusan (agama) kami ini, maka ia tertolak.” Hadits riwayat Ahmad.

Di jelaskan oleh Rasulullah saw. bahawa dalam urusan agama tidak boleh di tokok tambah, jika di lakukan juga ianya tertolak tidak di terima sebagai amalan soleh tetapi menjadi amalan yang sesat كُلُّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ ‘setiap tambahan/rekaan (dalam urusan agama) itu sesat’. Tetapi di dalam urusan keduniaan digalakan umat Islam memperbanyakan rekaan rekaan, ciptaan ciptaan selagi tidak bertentangan dengan syariat Islam, tidak melanggar tegahan Allah dan Rasul-Nya.

Tetapi sayang umat Islam banyak yang keliru tentang hal ini, malah banyak yang melakukan perkara yang bertentangan, di mana urusan dunia yang di benarkan untuk membuat rekaan rekaan, tambahan, tidak di lakukan malah banyak di antara umat Islam hanya menurut mengikut apa yang di reka oleh kafir, sebaliknya dalam urusan agama yang di larang melakukan tambahan atau rekaan, sekian banyak umat Islam dan sebahagian besar yang bergelar ulama, berlumba lumba memperkenalkan rekaan atau bid’ah malah mempertahankan dan menghalalkannya. Sabda Rasulullah saw.:

مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ اَجْرُهَا وَاَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا وَمَنْ سَنَّ سُنَّةً سَيِّئَةً كَانَ عَلَيْهِ وِزْرُهَا وَوِزْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا
“Barangsiapa mengadakan satu sunnah yang baik, maka mendapat pahala dan pahala orang yang mengamalkannya. Dan barangsiapa mengadakan satu sunnah yang buruk, maka mendapat dosanya dan dosa orang yang menirunya.” Hadits Muslim.

Dan sabdanya lagi :

اَنْتُمْ اَعْلَمُ بِاَمْرِ دُنْيَاكُمْ
“Kamu lebih tahu urusan dunia kamu.” Hadits Muslim.

Lakukanlah kemajuan dan teknologi sains, pertanian, perindustrian dan lain lain lagi dalam urusan duniawi. Kita akan beroleh pahala di atas peninggalan/contoh/rekaan yang baik iaitu yang tidak bertentangan dengan larangan Al-Quran dan Sunnah Rasul. Juga beroleh pahala di atas berapa ramai orang yang mengikuti/menerima dan mengamal apa yang kita contohkan begitu jugalah jadinya jika sebaliknya, iaitu bila kita mencontohkan sesuatu yang di tegah peninggalan atau contoh yang mungkar kita akan beroleh dosa, dosa di atas perbuatan kita dan dosa di atas orang yang mengikuti kita tanpa di kurang kan sedikit pun dari dosa mereka. Daripada Ibnu Masud ia berkata bahawa pada suatu hari Rasulullah saw membuat garis dengan tangannya, kemudian bersabda:

هَذَا سَبِيْلُ الله ثُمَّ خَطَّ خُطُوْطًا عَنْ يَمِيْنِهِ وَعَنْ شِمَالِهِ ثُمَّ قَالَ هَذِهِ سُبُلٌ قَالَ يَزِيْدُ مُتَفَرِّقَةٌ عَلَى كُلِّ سَبِيْلٍ مِنْهَا شَيْطَانٌ يَدْعُوْ اِلَيْهِ ثُمَّ قَرَأَ وَاَنَّ هَذَا صِرَاطِيْ مُسْتَقِيْمًا فَاتَّبِعُوْهُ وَلاَ تَتَّبِعُوْا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيْلِهِ ذَلِكُمْ وَصَّاكُمْ بِهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُوْنَ
“Inilah jalan Allah yang lurus, lalu beliau membuat garis garis di samping kanan dan kirinya kemudian bersabda : Inilah jalan jalan yang sesat, tak satu pun dari jalan jalan ini kecuali di dalamnya terdapat syaitan yang menyeru kepadanya, kemudian beliau membaca firman Allah : Dan bahawa (yang Kami perintahkan) ini adalah jalan-Ku yang lurus, maka ikutilah dia, dan janganlah kamu mengikuti jalan jalan (yang lain), kerana jalan jalan itu mencerai beraikan kamu dari jalan-Nya. Yang demikian itu di perintahkan Allah kepadamu agar kamu bertakwa.” Hadits sahih riwayat Ahmad dan An Nasaie.

Telah ada jalan yang di gariskan untuk umat Islam, jadi tidak perlu kita teraba raba mencari jalan sendiri dalam beragama. Urusan agama wajib kita menurut As-Sunnah/apa yang di jelaskan/di perintahkan oleh Allah di dalam Al-Quran dan apa yang di bawa oleh Rasulullah saw. Manakala dalam urusan dunia kita di beri pelepasan untuk melakukan dengan mempergunakan akal fikiran sehingga lahir rekaan, kemajuan dan kecemerlangan dalam kehidupan selagi tidak bercanggah dengan larangan Allah. Malah di beri bonus pahala dengan orang yang menurut sunnah hasanah (peninggalan yang baik) yang kita tinggalkan. Begitu indah Islam dengan peraturan peraturan yang telah di tetapkan untuk umatnya. Mengapa kita perlu kepada jalan yang sesat ?

Bila Allah berfirman وَلاَ تَتَّبِعُوْا السُّبُلَ ‘Dan janganlah kamu mengikuti jalan jalan (yang lain)’ ini menerangkan orang yang mengambil jalan jalan selain dari ‘jalan Allah’ adalah sesat dan di pimpin oleh syaitan. Bukanlah orang yang berpegang dengan As-Sunnah itu memecah belah dalam Islam kerana itu adalah ‘jalan Allah’ وَاَنَّ هَذَا صِرَاطِيْ مُسْتَقِيْمًا ‘Inilah jalanku yang lurus’ tetapi orang yang keluar dari jalan As-Sunnah itulah yang berpecah belah dan cuba pula memecah belahkan umat Islam yang lainnya dari jalan yang benar.

Di sebabkan mereka ini banyak sekali iaitu tujuh puluh dua puak/golongan dan yang berpegang dengan As-Sunnah itu hanya satu kumpulan dari tujuh puluh tiga golongan, maka mereka merasakan golongan As-Sunnah itu memecah belahkan mereka. Benar jika di katakan As-Sunnah itu memecah belah golongan mereka, kerana sememangnya kita berusaha untuk menarik ahli dari golongan mereka yang sesat dengan amalan bid’ah, khurafat, tarikat dan tawassul dengan ruh wali wali yang telah mati kepada jalan yang benar iaitu As-Sunnah. Tetapi jika kita di tohmah As-Sunnah itu memecah belah umat Islam, jawapannya tidak ! Golongan ahli bid’ah itulah yang terang dan jelas telah berpecah dari jalan Islam yang sebenar sebagaimana sabda Rasulullah saw.:

اِنَّ اَهْلَ الْكِتَابِ افْتَرَقُوْا فِيْ دِيْنِهِمْ عَلَى ثِنْتَيْنِ وَسَبْعِيْنَ مِلَّةً وَاِنَّ هَذِهِ الْمِلَّةَ سَتَفْتَرِقُ عَلَى ثَلاَثٍ وَسَبْعِيْنَ مِلَّةً – يَعْنِيْ الأَهْوَاء – كُلُّهَا فِي النَّارِ اِلاَّ وَاحِدَةٌ وَهِيَ الْجَمَاعَةُ وَاِنَّهُ سَيَخْرُجُ مِنْ اُمَّتِيْ اَقْوَامٌ تَجَارَى بِهِمْ تِلْكَ الأَهْوَاءُ كَمَا يَتَجَارَى الْكَلْبُ لِصَاحِبِهِ الْكَلْبُ بِصَاحِبِهِ لاَ يَبْقَى مِنْهُ عِرْقٌ وَلاَ مَفْصَلٌ اِلاَّ دَخَلَهُ
“Sesungguhnya ahli kitab berpecah di dalam agama mereka menjadi tujuh puluh dua millah, dan umat ini (Islam) akan berpecah kepada menjadi tujuk puluh tiga millah (puak/golongan). Semuanya di neraka, kecuali satu iaitu Jamaah (Al-Sunnah Wal-Jamaah). Dan akan muncul dari umatku sekelompok kaum yang di bawa hanyut oleh hawa nafsu laksana orang yang mengidap penyakit anjing rabies yang melemahkan seluruh otot dan persendian.”
Hadits riwayat Ahmad, Abu Daud, Ad-Darimi, Al-Maruzi dan Ibnu Abu Ashim dalam As-Sunnah.

Sememangnya penyakit bid’ah ini menyebabkan umat Islam menjadi lemah, baik dari ibadahnya, baik dari kehidupannya dan baik dari kebajikannya. Kerana bila ibadah itu di campur dengan bid’ah, maka ibadah itu tertolak, bila doa itu di campur bid’ah maka doa itu tertolak فَهُوَ رَدٌّ ‘maka ia tertolak’. Bila ibadah dan doa tertolak dapatkah kita berada di dalam keredhaan Allah ?

Jawapannya : Sabda Rasulullah saw.:

اَمَّا بَعْدُ فَاِنَّ خَيْرَ الْحَدِيْثِ كِتَابُ اللهِ وَخَيْرَ الْهُدَى هُدَى مُحَمَّدٍ وَشَرَّ الأُمُوْرِ مُحْدَثَاتُهَا وَكُلَّ بِدْعَةٍ ضَلاَلَةٌ
“Amma Ba’du, sesungguhnya sebaik baik ucapan adalah Kitabullah dan sebaik baik petunjuk adalah petunjuk Muhammad, serta sejelek jelek perkara adalah yang di ada adakan dan setiap bid’ah (yang di ada adakan) itu adalah sesat.” Hadits Muslim.

Maka jelas bila amalan seseorang itu di tolak kerana bid’ahnya maka ia adalah sesat, apabila amalannya menjadi sesat, apakah dunia itu akan menjadi guna padanya ? Sudah tentulah dunia itu hanya sebagai permainan iaitu kehidupan dunia itu mempermainkan hidupnya dan dia tertipu. Jika matinya dalam bid’ah yang di lakukan itu, janji Allah padanya adalah neraka sebagaimana sabda Rasulullah saw وَكُلُّ ضَلاَلَةٍ فِي النَّارِ ‘..dan setiap yang sesat itu adalah neraka.’ Hadits Muslim.

Firman Allah : Surah Luqman ayat 33 [31:33]

فَلاَ تَغُرَّنَّكُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَلاَ يَغُرَّنَّكُمْ بِاللهِ الْغَرُوْرُ
“Maka janganlah sekali-kali kehidupan dunia memperdayakan kamu dan jangan pula penipu (syaitan) memperdayakan kamu dalam (mentaati) Allah.”

Kita beramal siang malam mengharapkan keredhaan Allah, tetapi bila kita campurkan dengan bid’ah, maka sia sialah kehidupan ini kerana ibadah yang sepatutnya menjadi tuntutan kita semasa hidup telah tertolak. Firman Allah : Surah Adz-Dzariyat ayat 56 [51:56]
وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالاِنْسَ اِلاَّ لِيَعْبُدُوْنِ
“Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia kecuali untuk mengesakanKu hanya beribadah kepada-Ku.”

Apabila masuk bid’ah dalam solat maka tertolaklah solat, apabila masuk bid’ah dalam haji maka tertolaklah haji dan rugilah wang ringgit yang di belanjakan, apabila masuk bid’ah dalam sedekah amal jariah maka tertolak dan rosaklah semuanya dan begitulah dalam apa jua urusan agama maka tertolak dan sesat dan merentas jalan ke neraka. Firman Allah : Surah Al-An’aam ayat 70 [6:70]

وَذَرِ الَّذِيْنَ اتَّخَذُوْا دِيْنَهُمْ لَعِبًا وَلَهْوًا وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا وَذَكِّرْ بِهِ اَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ لَيْسَ لَهَا مِنْ دُوْنِ اللهِ وَلِيٌّ وَلاَ شَفِيْعٌ وَاِنْ تَعْدِلْ كُلَّ عَدْلٍ لاَ يُؤْخَذْ مِنْهَا اُولَئِكَ الَّذِيْنَ اُبْسِلُوْا بِمَا كَسَبُوْا لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيْمٍ وَعَذَابٌ اَلِيْمٌ بِمَا كَانُوْا يَكْفُرُوْنَ
“Dan tinggalkanlah orang orang yang menjadikan agama mereka sebagai permainan dan persia-siaan/senda gurau dan mereka telah ditipu oleh kehidupan dunia. Peringatkanlah (mereka) dengan Al-Quran itu agar masing-masing diri tidak dijerumuskan (ke dalam neraka) kerana perbuatannya sendiri. Tidak akan ada baginya pelindung dan tidak pula pemberi syafaat selain daripada Allah. Dan jika ia menebus dengan segala macam tebusan pun, nescaya tidak akan diterima daripadanya. Mereka itulah orang-orang yang dijerumuskan ke dalam neraka disebabkan perbuatan mereka sendiri. Bagi mereka disediakan minuman dari air yang sedang mendidih dan azab yang pedih disebabkan kekafiran mereka dahulu.”

Untuk mencapai kemajuan ummah, salah satu syaratnya ialah kita tinggalkan kesesatan, kerana ini membezakan antara yang benar dan yang batil. Mustahil umat yang sesat dapat membina ketamadunan Islam, kerana umat Islam yang sesat itu hanya di tipu oleh penghidupan dunia bukan memajukan kehidupan tetapi kembali ke jalan jahilliah iaitu jalan jalan yang sesat yang di pimpin oleh syaitan. Islam amat mementingkan penyatuan ummah hidup berjamaah dan melarang perpecahan. Yang di maksudkan perpecahan adalah orang yang keluar dari jalan jamaah kepada jalan yang selain dari itu yang jika di pandang elok sekali pun tetap ianya dari jalan yang di pimpin oleh syaitan. Firman Allah:

كَانَ النَّاسُ اُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللهُ النَّبِيِّيْنَ مُبَشِّرِيْنَ وَمُنْذِرِيْنَ وَاَنْزَلَ مَعَهُمُ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ لِيَحْكُمَ بَيْنَ النَّاسِ فِيْمَا اخْتَلَفُوْا فِيْهِ
“Manusia itu adalah umat yang satu. (Setelah timbul perselisihan), maka Allah mengutuskan para Nabi sebagai pemberi khabar gembira dan pemberi ingatan, dan Allah menurunkan bersama mereka Kitab dengan kebenaran, untuk memberi keputusan di antara manusia tentang perkara yang mereka perselisihkan.”
Surah Al-Baqarah ayat 213 [2:213]